Mot slutet av dagen börjar skolbarnen bli trötta och okoncentrerade på den här kommunala skolan i North Carolina. De är mellan fem och sju år gamla men har redan varit i här sedan niotiden och nu är klockan nästan 4. Många har varit vakna sedan klockan sex på morgonen. En yogavideo gör dem lite piggare igen innan skolbussarna kommer.
Barnen kan redan läsa men många är omogna. Avsaknaden av subventionerad barnomsorg gör att föräldrar som inte har råd att vara hemma med barnen och inte heller har råd med dyra dagis sätter hellre sina barn i skolan i förtid för att få barnpassning. Skolan är gratis men inte fritids eller dagis. Varje dag hämtar skolbussar eleverna hemma och tar dem till skolan. Alla bussar är gula men en liten skylt indikerar vilken linje bussen tillhör. Den här skolan ligger nära ett fashionabelt villaområde men elever från andra områden med hyreslägenheter bussas in. De som kommer därifrån får gratis skollunch, annars kostar den 2,35 dollar per dag.
Barnen har bara trettio minuters rast under hela dagen. Resten av tiden är regelrätt undervisning och dagen är strukturerad med olika aktiviteter, även för dem i första klass. Läraren Melanie får inte ha fria aktiviteter för ledningen. Hennes personliga åsikt är att skolan är överstrukturerad och alltför schemalagd. Det finns ingen tid för fri lek och Melanie skyller delvis USA:s misslyckande i undervisningssystemet på det här systemet. Dessutom matas eleverna konstant med färdigt materiel och de behöver inte tänka själva. Många problem sopas under mattan. Curlingföräldrar och i viss mån skolan hjälps åt att skjuta problem på framtiden. I det amerikanska systemet ingår också att testa allt som går att testas. Redan tidigt får barnen göra olika test för att mäta kunskapsnivån.
– När de når high school är de redan trötta på skolan, säger den här läraren.
– En fördel, säger en svensk mamma, är att man hela tiden vet exakt hur ens barn ligger till. Vecka för vecka görs rapporter och eleverna reflekterar över dagen, och veckan och föräldrarna skriver och ger reflektioner till barnet i en liten dagbok.
I Sverige upplever hon inte att hon har samma insikt i vilken nivå barnet befinner sig på. Föräldrarna har också ett starkt inflytande på skolan. Det finns många starka klassmammor eftersom det är vanligt att kvinnor i USA inte arbetar och därför får de mycket tid att engagera sig i barnens skola. Två av Melanies kollegor blev i fjol ombedda att inte komma tillbaka efter ett lov efter påtryckningar från föräldrar.
På den här skolan tillämpas ett undervisningssystem där man har nio veckors undervisning och tre veckors lov utan det traditionella sommarlovet. Det kallas året-runt-undervisning. Melanie har undervisat på det här sättet i tre år och tycker att det är bra för de yngre barnen som får en kontinuitet i undervisningen. Det blir inte ett långt uppehåll under sommaren som i traditionell undervisning . För lärarna som får tre veckors ledighet var nionde vecka är det här det inte så bra, tycker hon. Konferenser äter upp loven och hon säger att hon saknar ett långt uppehåll för att kunna vila sig. Flera kollegor vill lämna skolan på grund av det höga tempot.
Den dagen hon skaffar barn kommer hon att vara hemma under den sex veckor långa period av betald mammaledighet och med laglig rätt till ytterligare sex veckors obetald mammaledighet. Många kvinnliga lärare försöker sedan hitta en kollega som också har barn hemma och som inte bara är villig att dela på klassen utan också kan turas om att ta hand om barnen hemma.
Sveriges generösa system med lång betald föräldraledighet, subventionerat dagis och fritids, gratis skolluncher är något som amerikanerna saknar. Amerikanerna höjer på ögonbrynen när pappaledighet förs på tal. I ett land där pengar spelar en så viktig roll är det i det närmaste otänkbart att pappan ska ta ledigt från jobbet för att vara hemma med barnen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar